Агітуйте по закону

Агітуйте, але не забувайте…

Мабуть, немає такого кандидата в депутати чи на посаду голови, який би не переконував когось голосувати за певну партію, за себе, як кандидата в депутати чи на голову відповідної ради. – Як це робити, не порушуючи Виборчий кодекс України, розповідає Мирослава Примак.

З моменту, коли вказані кандидати зареєстровані відповідною територіальною виборчою комісією (далі ТВК), вони, окрім того, що отримують відповідний статус та права, – набувають додаткових обов’язків.

Зараз розглянемо основні обов’язки та обмеження, пов’язані зі спонуканням виборців голосувати за чи не голосувати за певного кандидата/партію чи із публічною оцінкою діяльності відповідних суб’єктів виборчого процесу.

Тільки кошти з виборчого фонду

Виборчим законодавством чітко встановлено заборону використовувати для фінансування передвиборної агітації інших коштів, крім коштів виборчого фонду партії (кандидата, організації партії). Тобто, якщо кандидат чи партія витрачає кошти для проведення агітації – це повинно бути на підставі відповідної угоди та лише за кошти, що знаходяться на відповідному рахунку виборчого фонду. Інакше – адмінвідповідальність.

Як агітувати?

Передвиборна агітація – це будь-яка діяльність у будь-якій формі/засоби, які не заборонені Конституцією та іншими законами України, що здійснюється суб’єктом виборчого процесу.

Зокрема, це можуть бути збори громадян чи інші зустрічі кандидатів з виборцями, проведення мітингів, походів, демонстрацій, публічних дебатів, дискусій, «круглих столів», прес-конференцій щодо положень передвиборних програм та політичної діяльності кандидатів, партій.

Публікуєте в друкованих та аудіовізуальних (електронних) ЗМІ політичну рекламу, виступ, інтерв’ю, відеофільмів, аудіо- та відеокліпів, інші публікації та повідомлення – це агітація.

Традиційно, агітацією є встановлення намету, розповсюдження виборчих листівок, плакатів та інших друкованих матеріалів чи друкованих видань з ознаками спонукання голосувати за чи не голосувати за певного кандидата/партію, розміщення друкованих агітматеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами (афіші, постери, банери, сітілайти, лайтбокси, білборди, вітрини, брандмауери тощо).

Якщо проводите концерт, виставу, спортзмагання, демонстрацію фільмів та телепередач, інші публічні заходи за підтримки кандидата, партії – це агітація, як і оприлюднення інформації про таку підтримку. Та ще багато іншого, про що можна додатково почитати в ст.51, 53, 54, 55, 56 ВК України.

Маркуємо матеріали агітації правильно

Виготовлення агіток може бути лише за рахунок і в межах виборчого фонду. Не заборонено друкувати агітлистівки тощо і на власному обладнанні.

Кожний надрукований агітаційний матеріал (іншими на замовлення кандидата чи партії або ж на власному обладнанні) повинен обовязково містити інформацію про підприємство, що здійснило друк, або інформацію, що друк здійснено з використанням обладнання відповідного кандидата або партії (організації партії), яка висунула кандидата (кандидатів), їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, та замовника відповідних матеріалів.

Що ще заборонено?

Джинса (прихована реклама), використання адмінресурсу, поширювати неправдиву інформацію про конкурентів, агітувати і розміщувати агітматеріали в приміщеннях органів влади, місцевого самоврядування, розміщувати агітки на та в громадському транспорт, таксі, авто- та залізничних вокзалах, зупинках громадського транспорту, а також підкуп (роздавання грошей, подарункових сертифікатів, продуктів харчування та спиртних напоїв, товарів, послуг, пільг таке інше) від імені чи зі згадкою імені кандидата/партії – ЗАБОРОНЕНІ. Виборчий кодекс дозволяє агітувати і роздавати різні товари з логотипами, назвами партії, іменами, зображеннями кандидатів, якщо вони оплачені з виборчого фонду і їх вартість не перевищує 1,02 грн. (в той же час, ЦВК роз’яснює, що не більше 63,06 грн.).

І на останок – до 24 години п’ятниці перед днем голосування не забудьте познімати свої агітаційні матеріали.

Новини, Слайдер