РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ГОЩІ

В рамках реалізації проекту «Сприяння прозорості влади на північному заході України” між нами, ГІ «За чесний тендер» та Гощанською селищною радою у травні 2021 року підписано Меморандум про співпрацю, метою якого є підвищення прозорості та ефективності  здійснення публічних закупівель у громаді.

На виконання Меморандуму експертами громадської ініціативи було проведено моніторинг та аналіз закупівель замовників Гощанської громади за 2020-2021 років. Нижче публікуємо надіслані нами рекомендації, аби кожен зацікавлений мешканець громади знав, як використовуються його податки, та що влада має робити для більшої ефективності розпорядження публічними коштами.

Хотіли би відмітити, що грубих порушень законодавства зі сторони фахівців замовників, що працюють в системі електронних закупівель не виявлено. Закупівлі в переважній більшості здійснюються з дотриманням принципів публічних закупівель та недискримінації учасників, таких як:

1) добросовісна конкуренція серед учасників;

2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;

3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;

4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;

5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;

6) запобігання корупційним діям і зловживанням.

Для того, аби так було і надалі, а також для підвищення ефективності витрачання коштів платників податків нами розроблено наступні Рекомендації:

  1. Звернути увагу Замовників, що здійснюють закупівлі товарів, послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби  (COVID-19), що на період дії встановленого Кабінетом Міністрів України карантину, з 24.07.2021 року усі закупівлі відповідних товарів (окрім лікарських засобів, вакцин або інших медичних імунобіологічних препаратів, розхідних матеріалів для надання медичної допомоги хворим на COVID-19 та медичних виробів для вакцинації від COVID-19, медичного обладнання для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу пацієнтам, хворим на COVID-19, систем постачання медичних газів) та послуг, здійснюється в порядку, встановленому цим Законом для спрощених закупівель. Тобто, закупівлі мають бути конкурентними, проведеними з використанням електронної системи закупівель.
  2. Довести до відома Замовників закупівель, що при проведенні переговорної процедури необхідно в обов’язковому порядку додавати необхідні документи, що обґрунтовують підставу застосування цієї виняткової процедури (експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі) – п.8 ч.6 ст. 40 Закону України “Про публічні закупівлі”.
  3. При звітуванні про укладені договори про закупівлю усіма замовниками повинно бути дотримано форму звіту, що регламентована ч.3 ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі». А в пункті, що визначає назву предмета закупівлі зазначати конкретне найменування придбаного товару (модель, марка, виробник тощо).
  4. У разі купівлі товарів, послуг, робіт, вартість яких є більшою за 50 тис. грн., але меншою за відповідні пороги, без використання електронної системи закупівель та без використання електронного каталогу, у звіті про договір про закупівлі у будь-якому вільному полі зазначати відповідний пункт частини 7 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі», яким керувалась уповноважена особа при укладенні такого договору. Такі звіти про договори про закупівлю публікує виключно уповноважена особа (п.п.3-1 ч.10 ст. 11 Закону України «Про публічні закупівлі»).
  5. При складенні Тендерної документації не забувати, що не потрібно вимагати надання документів, які є у відкритих реєстрах або є відкритими даними (витяг з ЄДР, інформацію про незастосування санкцій тощо).
  6. Замовникам закупівель забезпечити обов’язкове проходження тестування для усіх уповноважених осіб до 31 грудня 2021 року.
  7. Не забувати, що на сьогодні, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами), є обов’язковим розміщення на сайті замовника інформацію про щодо обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.
  8. При бюджетному плануванні відповідним працівникам виконкому а також депутатам Гощанської селищної ради варто звернути увагу на бюджетні запити, близькі до порогів у 50 тис. грн., 200 тис.грн по товарам і послугам (особливо поточним ремонтам) та 1,5 млн.грн. роботам. Зокрема, якщо суми на кілька відсотків менші, то варто їх збільшувати до порогів і цим самим не створювати умов для уникнення тендерів. Обов’язково керуватися при визначенні очікуваної вартості Примірну Методику, затверджену Наказом МЕРТ України від 02.2020  № 275.
  9. Забезпечити завчасне планування закупівель та виділення коштів на них, а також завчасне оголошення процедури закупівель.
  10. На етапі планування проводити ретельний аналіз та вивчення ринку на предмет технічних вимог, цін, умов поставки тощо, що дозволить зменшити кількість неуспішних закупівель.
  11. Для Замовників, які мають провести нетипово складну для себе закупівлю розглянути можливість залучення уповноважених осіб, які мають профільний досвід на одну чи кілька закупівель.

Рекомендації по збільшенню та захисту конкуренції.

  1. Уникати застосування необґрунтованих вимог у тендерній документації (далі ТД) про надання гарантійних листів від виробників, сертифікатів проходження тренінгів у виробника обладнання тощо, що особливо характерно для медичних закупівель.
  2. Уникати застосування необґрунтованих вимог у ТД про велику кількість аналогічних договорів, і не обмежувати такі договори лише бюджетними установами чи певними роками.
  3. Уникати встановлення таких строків поставки та умов оплати, які можуть зменшити конкуренцію, але не є обґрунтованими.
  4. Якщо закуповуються різні групи товарів, чи велика номенклатура, варто розбивати їх на різні лоти (не уникаючи процедури відкритих торгів), особливо це стосується медичних закупівель.
  5. При закупівлі суспільноважливих товарів, послуг чи робіт або для великої аудиторії (наприклад, послуг з підключення до мережі інтернету закладів освіти тощо) – проводити попередні ринкові консультації з метою аналізу ринку, у тому числі запитувати й отримувати рекомендації та інформацію від суб’єктів господарювання (ч.4 ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі»).
  6. У випадках, коли уповноважені особи, що проводять відповідну закупівлю помічають ознаки антиконкурентних узгоджених дій – повідомляти про такі випадки регіональні органи Антимонопольного комітету України.

 Рекомендації по складанню тендерної документації (ТД)

  1. Тендерну документацію максимально адаптовувати до конкретного предмету закупівлі. Для тендерних комітетів з меншим досвідом рекомендуємо використовувати інструмент, розроблений Київською школою економіки http://cep.kse.org.ua/cpvtool/index.html а також Бібліотеку примірних специфікацій https://cutt.ly/C63C4;
  2. Якщо є необхідність закупити предмет саме конкретної торгової марки, то дотримуватися вимог закону про обґрунтування (ч.4 ст.23 Закону України «Про публічні закупівлі»), а також детально розписувати технічні характеристики товару, який рахуватиметься аналогічним.
  3. При застосуванні такого кваліфікаційного критерію, як наявність аналогічного досвіду виконання аналогічних робіт, послуг, чи поставки товарів – завжди конкретизувати, які саме договори вважатимуть аналогічними.
  4. Не допускати необґрунтовано завищених вимог по матеріально-технічній базі, (наприклад, власна автомийка, власне приміщення певної площі для проведення зборів працівників, необґрунтовано велика кількість техніки тощо).
  5. Не допускати включення в тендерну документацію незаконних вимог, таких як вимога надати переможцем (по ціні) перерахованої ціни після аукціону (незаконно, про що є відповідні позиції АМКУ, ДАС України).
  6. Не допускати фактів відхилення пропозицій без конкретного посилання на відповідний пункт статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі», інакше є ризик скасування такого рішення через оскарження до Антимонопольного комітету України.

Рекомендації по забезпеченню закупівлі якісних товарів, робіт, послуг, дотримання строків виконання договорів та гарантійного обслуговування

  1. В закупівлях з очікуваною вартістю понад 1 млн.грн для товарів і послуг і понад 5 млн.грн. для робіт (за бажанням і менше) рекомендуємо передбачати вимогу щодо надання потенційними учасниками закупівель забезпечення тендерної пропозиції та забезпечення виконання договору (наприклад, банківська гарантія).
  2. Юристам громади опрацювати проекти договорів на предмет їх відповідності вимогам законодавства (Господарський кодекс України, Цивільний кодекс України, Бюджетний кодекс України, Примірного договору підряду в капітальному будівництві затвердженого Наказом Державного комітету України з будівництва та архітектури №3 від 27.10.2005 року. В договори обов’язково включати чіткі положення щодо відповідальності сторін за несвоєчасне та неякісне виконання умов договору, вказувати гарантійні строки та порядок усунення недоліків, а також порядок та строки розірвання договору.
  3. Посилити претензійно-позовну роботу по закупівлях, де недобросовісні виконавці не дотримуються умов договору. У разі потреби, передбачити на це додаткові людські та фінансові ресурси і подати пропозиції Голові громади.

 Рекомендації по роботі з демпінгом і внесеннями змін до ціни договору

  1. Вносити зміни до ціни договору виключно з підстав, передбачених ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі». Зокрема, передбачати проектом договору, що внесення змін до угоди у разі, якщо відбулось коливання ціни такого товару на ринку можливе лише за умови подання Продавцем Довідки про те, що мало місце коливання ціни на відповідний товар. Така Довідка повинна бути видана організацією, що за своєю статутною діяльністю здійснює моніторинг цін на ринку (наприклад, Торгово-промислова Палата, ДП “Держзовнішінформ”).
  2. Ініціювати зменшення ціни договору, якщо на ринку відбулося зменшення ціни за одиницю товару.

Загальні рекомендації Гощанському селищному голові

  1. Передбачити систему преміювання працівників, відповідальних за проведення закупівель, за ефективно проведені закупівлі. Критеріями визначення ефективності можуть бути: економія, якісь отриманих товарів, робіт та послуг, відсутність скарг від учасників, відсутність порушень законодавства, виявлених контролюючими органами.
  2. Передбачити постійне підвищення кваліфікації працівниками, відповідальними за проведення закупівель, що передбачає участь у різних семінарах, школах, вебінарах, підписку на спеціалізовану літературу тощо.

У прикріпленому файлі попередній аналіз та рекомендації по закупівлям Гощанської громади Рекомендації-Гощанська громада.

Аналітика, головна, Новини, Слайдер